Robert Saltzman


Robert Midden in zijn carrière als kunstenaar en fotograaf werd Robert Saltzman plotseling wakker en kreeg hij een nieuwe kijk op de werkelijke aard van 'mijzelf'. Die abrupte verandering van gezichtspunt, samen met een daaropvolgende lange ziekte en langzaam herstel, veranderde de loop van zijn leven. Hij verliet de kunstwereld, promoveerde in de dieptepsychologie en begon psychotherapie te beoefenen, een werk dat hij omschrijft als "dagen in een kleine kamer, oog in oog met pijn en lijden".

Als aanvulling op zijn therapiepraktijk richtte Robert een website op, www-dr-robert.com, met zijn antwoorden op vragen over psychologie, bewustzijn en gewone problemen in het leven, zoals relaties, persoonlijkheidsstoornissen, seksualiteit, geestesziekten, dood en sterven, enzovoort. Die site werd de populairste vraag het de psycholoog webpagina op het internet, en heeft meer dan vier miljoen bezoekers mogen verwelkomen.

In 2012 verhuisde Robert zijn vraag en antwoord werk naar een Facebook pagina waar het tot op de dag van vandaag doorgaat.

Ik heb Robert en zijn werk leren kennen via een link in een Facebook posting van Eric Gross, de schrijver van 'Liberation from the Lie'. De no-nonsense stijl van Robert spreekt me meteen aan. Robert is geen 'leraar', maar iemand die slechts spreekt vanuit zijn eigen ervaring - als een vorm van zelfexpressie - wat het is om een ontwaakt, menselijk dier te zijn. Wat hij zegt in zijn boeken en Facebook-postings is feitelijk 'common sense': het gewone leven, ontdaan van alle franje en onzin, zonder tweedehands 'kennis', zonder non-duaal gezever en platitudes. Zonder blad voor zijn mond. Niets is verborgen, er zijn geen agenda's. Zeer verfrissend, ontnuchterend en confronterend. En hij steekt zijn kritiek op de 'spirituele business' niet onder stoelen of banken.

Robert in 'The Ten Thousand Things':

"Telkens als ik erover nadenk of het opmerk, vind ik mezelf hier. Als ik 'hier' zeg, bedoel ik in het visuele centrum van een klaarblijkelijke wereld van beelden; in het auditieve centrum van een klaarblijkelijke wereld van geluiden; in het tactiele centrum van een klaarblijkelijke wereld van textuur, enz.. Het geheel van die zintuiglijke informatie, waarvan het merendeel meestal onopgemerkt blijft, wordt van moment tot moment samengevoegd tot een ervaring van 'de wereld'. Ik kan dat samenvoegen net zo min doen dan ik voedsel kan verteren of bloed kan laten circuleren. Ik heb hierin geen keus. Als ik uit mijn slaap ontwaak, is de wereld daar, een naadloze vervaardiging die niet van mijn hand is. Ik weet ook niet wat die wereld 'werkelijk' is noch waar mijn ervaring ervan vandaan komt.

Voor zover ik de wereld noch maak, noch, ondanks de dogma's van religie en spiritualiteit, ook maar iets weet over haar oorsprong, weet en kan ik ook niet weten wat 'ik' — een aspect van die wereld — ben.

Dus voor mij betekent ontwaken het einde van 'spiritualiteit' in het licht van het onmiskenbare begrip dat alle gissingen over het onderwerp 'ikzelf' tekortschieten - moeten tekortschieten - om daadwerkelijk iets te verklaren. Op elk moment vind ik mezelf hier als een klaarblijkelijke focus van bewustzijn zonder er ooit voor gekozen te hebben om hier te zijn, zonder te weten wat ik 'werkelijk' ben, en zonder dat ik het hoef te weten. Ik ben me er terdege van bewust dat wat ik zie en voel op de een of andere manier gefabriceerd is, maar dit is de wereld die ik waarneem, en dus leef ik, een klaarblijkelijk bestanddeel van deze wereld van mij, in de wereld en met de wereld - niet in een wereld van vermoedens, veronderstellingen en verholen ultieme zaken, maar hier en nu. Dat is wat ik bedoel met 'ontwaakt'.

Boeken:

  • Robert Saltzman, The Ten Thousand Things
  • Robert Saltzman, Depending On No-Thing

Nota bene: The Ten Thousand Things wordt op dit moment vertaald in het Nederlands als 'De tienduizend dingen'.

Links: